Over
Wat doen we?
We bieden cosmetica en verzorgingsproducten aan die goed zijn voor jou en voor het milieu. We verwachten van onze producten dat ze geweldige resultaten opleveren terwijl ze ook voldoen aan al onze standaarden.
Deze standaarden draaien rond vier belangrijke aspecten:
- Kwaliteit: Wij zorgen ervoor dat je waar voor je geld krijgt. Onze keuzes zijn gebaseerd op de resultaten die producten opleveren, niet op marketing slogans.
- Goede ingrediënten: We laten geen ingrediënten toe die mogelijk schade kunnen berokkenen aan jou of je huid. Je kan ze elke dag gebruiken zonder je zorgen te maken over negatieve effecten op korte of lange termijn.
- Milieuvriendelijkheid: Wij doen onderzoek naar de merken voor jou, we zorgen ervoor dat ze geen manier van werken hebben die schadelijk is voor onze planeet. We passen dit ook toe in ons eigen werk. Of we nu onze producten inpakken of ze afzetten bij het postkantoor, we proberen dit altijd op de meest ecologische manier te doen.
- Diervriendelijkheid: We kiezen liever voor producten die niet getest zijn op konijnen. We willen ook geen geplette kevers in onze lippenstift voor die perfecte rode kleur (ieuw).
Alle producten op onze site zijn niet getest op dieren én zijn volledig vegan.
Bij elk nieuw product zorgen wij ervoor dat het voldoet aan al deze voorwaarden. Zo kan jij met een gerust hart shoppen.
We willen ervoor zorgen dat je alles op één plaats kan vinden. Alle dingen die je huid nodig heeft, zoals cleanser, toner, serum, oogcrème, dagcrème, olie, balsem, scrubs, gezichtsmaskers, body lotion en handcrème.
En alle dingen waar jij plezier aan beleeft, zoals oogschaduw, eyeliner, lippenstift, mascara, blush, bronzer, contour, nagellak, fond de teint en concealer.
Waarom natuurlijke producten?
De interesse van Jana in natuurlijke cosmetica begon na het lezen van een label van haar shampoo waarop stond “zonder parabenen”. Wat zijn parabenen en waarom zijn deze schadelijk, en waarom staat dit op zoveel verpakkingen? Zo ontdekte ze tot haar verrassing dat veel producten ingrediënten bevatten die mogelijk schadelijk kunnen zijn. Ze ging verder op onderzoek en spendeerde enkele maanden aan het opzoeken van ingrediëntenlijsten en de betekenis ervan. Dit zorgde ervoor dat ze haar koopgedrag beetje bij beetje aanpaste van conventionele producten naar meer natuurlijke. Ze probeerde nieuwe producten uit biowinkels, online winkels en DIY Pinterest posts, totdat ze producten vond die goed presteerden. Uiteindelijk bestond haar huidverzorgings- en make-uproutine exclusief uit natuurlijke producten, zeker zonder schadelijke effecten. Deze selectie moest weer aangepast worden tijdens haar ontdekking van veganisme (en een meer ecologische levensstijl). Nu moesten ook alle producten weg die getest worden op dieren of dierlijke ingrediënten bevatten.
Jana heeft heel haar leven last gehad van een zeer gevoelige huid. Als een resultaat van de switch naar natuurlijke producten om mogelijke gezondheidsproblemen te vermijden, gebeurden er ook andere positieve veranderingen: haar huid deed het drastisch beter, en de make-up die ze gebruikt irriteert haar ogen en gezicht niet meer. Roodheid verminderde, droge huid werd minder droog, en er ontstond een soort van gloed. Gedaan met rode huid en waterige ogen na het dragen van make-up gedurende een hele dag.
Het komt erop neer dat je producten wilt die geen schade kunnen aanbrengen aan het milieu, dieren, of je eigen gezondheid. Ze moeten er echter wel voor zorgen dat je er goed uitziet en je je goed voelt.
Waarom deze webshop?
Voor Jana heeft het meerdere jaren geduurd om producten te vinden waarmee ze eindelijk tevreden is. Merken die voldoen aan onze hoge eisen zijn dun gezaaid. Bij elke aankoop zijn er zoveel vragen die eerst beantwoord moeten worden:
- Zijn de ingrediënten goed voor mijn huid en mijn gezondheid?
- Werkt het bedrijf op een ethische manier?
- Hebben er dieren moeten lijden voor de creatie van dit product?
- Hoe is het product verpakt?
- Doet dit product wat het belooft in zijn beschrijving?
Dat is de reden dat we met deze webshop iets heel specifiek willen aanbieden: gemak.
Wij stellen en beantwoorden al deze vragen over alle producten, zodat jij zonder zorgen de producten kan kopen en ervan kan genieten.
Gemakkelijke verzending en betaling: Het was onmogelijk voor ons om alle producten die we willen op één plaats te vinden. Dit zorgt ervoor dat we altijd bij verschillende winkels moeten bestellen, vaak zelfs in verschillende munteenheden, enkel om onze maandelijkse verzorgingsproducten te vinden. Om dit op te lossen, willen we dat deze website één enkele plaats is waar je alles kan vinden, met gemakkelijke verzending binnen België (en de rest van Europa) en betaling in euro.
Een handig overzicht van producten: Het is niet eenvoudig om ecologische, natuurlijke, huidverzorging te vinden, die dan ook nog eens diervriendelijk en van hoge kwaliteit is. Voor make-up is dit nog moeilijker. En niet alleen omdat je zoveel zoekwoorden moet ingeven in Google. Wij bieden hier een overzicht aan waar je gemakkelijk producten kan zoeken en bekijken zonder je zorgen te maken over de ingrediënten, testen op dieren, of invloed op het milieu.
We willen ervoor zorgen dat het voor iedereen een gemak is om de cosmetica en verzorgingsproducten te vinden die ze verdienen.
Waarom 'Florissana'?
De naam ‘Florissana’ komt van het Franse ‘florissant’. Dit heeft meerdere betekenissen waaronder bloeiend, gelukkig en gezond. Deze naam weerspiegelt wat we willen voor onze klanten. We willen dat ze gezond en gelukkig zijn zonder zorgen.
Wie zijn wij?
We zijn Jana en Mathijs, twee Belgische informatici. We kwamen elkaar zes jaar geleden tegen tijdens het studeren voor ons masterdiploma.
Jana, 28, spendeert haar tijd voornamelijk aan Florissana, ze geeft ook yogales en ontwikkelt soms websites en webapplicaties. Ze was verschillende jaren ondervoorzitter van BE Vegan, de Belgische veganismevereniging, waar ze alles i.v.m. IT en design voor haar rekening nam. Ze hielp Vegan Summer Fest te laten groeien tot wat het nu is. Na enkele jaren besliste ze te vertrekken om haar eigen projecten meer te kunnen nastreven. Ook al spendeert ze nu het meeste van haar tijd aan Florissana en Ylva Yoga, ze neemt soms ook wat extra IT-projecten op voor goede/kleine bedrijven. Haar hobbies zijn onder meer yoga, handenstand oefenen, goede films kijken, informatieve of angstaanjagende boeken lezen, lekkere plantaardige maaltijden koken, met haar hond Nala spelen, fotografie en met make-up experimenteren.
Voor Jana is het experimenteren met make-up een ontspannende activiteit, geen noodzakelijkheid. Het kan goed zijn dat ze haar volledige make-up doet als ze een hele dag thuis is. Om bijvoorbeeld een nieuw product of een nieuwe techniek uit te proberen, maar meestal gewoon omdat ze er zin in had. De dag daarna kan het ook goed zijn dat ze zonder make-up naar het werk gaat, gewoon omdat ze er geen zin in had. Ze kan dagen onderzoek doen naar het beste product. Dit gaat van het opzoeken van alle ingrediënten tot het nachecken van alle activiteiten van het bedrijf dat het product maakt.
Zij selecteert de producten en merken die we aanbieden in onze winkel. Ze zorgt ervoor dat alle producten van hoge kwaliteit zijn. Ze staat erop om elk merk eerst zelf uitgeprobeerd te hebben voordat het kans maakt om in de winkel te komen.
Mathijs, 28, werkt bij Mobile Vikings. Zijn hobby’s zijn gamen, boulderen, goede series kijken en lezen. Tijdens zijn werk komt hij vaak op een academische manier in aanraking met economie en ondernemen, en nu wil hij dit ook in de praktijk brengen. Dit is waarom hij besliste om Jana te ondersteunen tijdens de creatie van hun eigen webshop.
Omdat we al bijna vijf jaar samen zijn, weten we hoe we moeten samenwerken. Jana heeft de technische kennis. Zij weet alles over de producten en de merken. Haar passie voor dieren en de planeet zorgt ervoor dat de selectie van de producten strikt verloopt. Mathijs ondersteunt het operationele van de webshop.